Rabu, 21 Oktober 2009

SAAD IBNU MUAZ AL-ANSORY

Saad bin Muaz, beliau adalah seorg sahabat yang berkulit amat hitam. Kisahnya beliau ini telah meminang ramai wanita, tetapi semua menolak beliau, jadi beliau pun pergi berjumpa dengan Rasulullah. Rasulullah berkata janganlah engkau risau wahai Saad, aku menjamin engkau. Lalu Rasullullah bertanya kepada sahabat yang lain samada ada diantara mereka yang tahu tempat tinggal seorang gadis yang amat terkenal kecantikannya di Madinah pada waktu itu lalu jawablah seorang sahabat. Sahabat tersebut disuruh oleh Rasulullah untuk membawa Saad bin Muaz untuk meminang gadis tersebut dengan Nabi s.a.w sendiri yang menjamin Saad.
Di rumah wanita tersebut, setelah berborak buat seketika dengan bapa wanita tersebut, Saad pun menyatakanlah hajat dia iaitu mahu meminang anak gadisnya dengan Rasul menjadi penjamin. Lalu terperanjatlah bapa wanita ini tadi, berubah air mukanya dan menghalau Saad keluar dari rumahnya. Lalu keluarlah Saad dan pulang menemui Rasulullah. Wanita tersebut keluar berjumpa bapanya dan bertanya kenapa ditolak pinangan Saad. Tanya bapanya adakah dia mahu berkahwin dengan Saad yang hodoh orangnya itu? Maka kata anaknya, mahu atau tidak bukan jawapannya, kerana Saad itu adalah pilihan Allah dan Rasulnya, maka tidaklah boleh mereka menolaknya. Apabila Saad menemui Rasulullah, dikhabarkannya bahawa pinangan beliau telah pun ditolak. kemudian datang bapa gadis tersebut menemui Rasulullah dan memohon maaf kerana menolak pinangan Saad sebelum itu dan menyatakan persetujuaannya di atas pinangan tersebut.
Di tanya Rasulullah kepada Saad, adakah kau duit untuk berkahwin? maka jawab Saad tiada, lalu Rasulullah menyuruh beliau menemui Abdul Rahman bin Auf dan meminta 20 dinar, menemui Sayyidina Abu Bakar (kalo tak saya, nnt sy check balik) dan meminta 10 dinar dan Saiyyidina Ali berjumlah 10 dinar. Lalu pergilah Saad berjumpa mereka dan diberi oleh Abdul Rahman sebanyak 40 dinar, Sayyidina Abu Bakar sebanyak 20 dinar dan Sayyidina Ali memberi 20 dinar. Lalu pulang Saad berjumpa Rasul dan menyatakan bahawa beliau telah mendapat 80 dinar. Lalu Rasulullah berkata, gunakanlah 40 dinar untuk mahar dan selebihnya untuk membeli peralatan rumahtangga. jadi pergilah Saad membeli barang keperluan rumahtangganya.
Semasa memilih barang keperluannya, terdengar Saad jeritan mengatakan Rasulullah memanggil semua bersedia untuk berperang (sabilillah) kerana musuh telah tiba, lalu Saad menggunakan semua wang miliknya untuk membeli kuda, pedang dan baju perisai lengkap dan terus ke medan perang. Sesampainya beliau dilihat telah ramai orang bersedia dan beliau terus ke bahagian hadapan dan duduk di sebelah Saiyyidina Umar (yg ni pun lupa, sahabat yg mana, nanti check balik). Berbisik-bisiklah sahabat yg lain mengatakan siapakah itu kerana Saad perperisai penuh menutup muka, ada yg mengatakan mungkin datang dari Yaman dan turut serta di dalam peperangan setelah diseru oleh Rasulullah.

Menurut riwayat. Saad ibnu Muaz ini syahid di dalam peperangan Ahzab (Khandak), berpuluh anak panah terlekat di batang tubuhnya. Beliau memeluk Islam ketika umurnya mencecah 31 tahun dan wafat ketika umur 33 tahun. Ketika saat kematian Saad ibnu Muaz, bergegar arasy Allah dan para Malaikat di langit menangis kerana kematian Saad ibnu Muaz yang hitam legam tadi. Nabi pernah bersabda, mafhumnya: “ tidak ada lebihnya orang arab ke atas orang ajam dan tidak ada lebih orang berkilit putih ke atas orang berkulit hitam”. Firman Allah: ‘ sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa’

Tiada ulasan:

Catat Ulasan